Kalnų slidinėjimas yra viena populiariausių žiemos sporto šakų, kurią išbandęs ir pamėgęs yra kone kiekvienas. Be jokios abejonės norint sėkmingai mėgautis šiuo sportu svarbu pasirūpinti reikiama įranga ir prevencinėmis priemonėmis, kurios padėtų išvengti traumų.

Dauguma žiemos sporto metu patiriamų sužalojimų yra trauminio pobūdžio, kuriuos sukelia nelygus reljefas, staigūs pakilimai, kritimai ar susidūrimai, tačiau taip pat svarbu pabrėžti, kad nemaža dalis traumų atsiranda dėl neapgalvotų ar neatidžiai pasirinktų aspektų:

• Ilgo slidinėjimo be pertraukų
• Per didelio slidinėjimo krūvio lyginant su fiziniu pasiruošimu
• Netinkamos įrangos
• Neadekvačiai pasirenkamo trasos aukščio
• Dehidratacijos/nuovargio
• Savavališko slidinėjimo bandomosiose ar uždarytose trasose
• Įspėjamųjų ženklų nepaisymo
• Prastų slidinėjimo įgūdžių ir netinkamos technikos

Dažniausi slidinėjimo metu patiriami sužalojimai:
• Priekinio kryžminio raiščio dalinis ar pilnas plyšimas
• Peties sąnario išnirimai ar lūžiai
• Apatinės galūnės lūžiai
• Stuburo traumos
• Galvos traumos
• Riešo, dilbio ar nykščio sužalojimai

Renkantis įrangą slidinėjimui didžiausias dėmesys yra skiriamas batams, kadangi slidininko batai yra tarsi jungtis perduodanti jėgą tarp slidininko ir slidžių. Šios jėgos perdavimas itin stipriai priklauso nuo mechaninių paties bato charakteristikų, kartu lemiančių ir slidinėjimo saugumą. Rinkdamiesi batus atitinkančius pėdos dydį, išlaikysite reikiamą pėdos kontaktą ir išvengsite bereikalingo pėdų traumavimo, kuris atsiranda dėvint per mažus arba per didelius batus. Įmaunant pėdas į ankštus slidinėjimo batus, yra skatinamas dar didesnis išilginio skliauto suplokštėjimas, sumažėja stabilumas judesio metu, didėja apkrovos sąnariams, o kartu su jomis ir traumų rizika. Jei vengdami nutrynimų pasirenkate keliais dydžiais didesnius slidinėjimo batus, judesio metu pėdos slidinės batuose, prarasite kontaktą su batais ir galiausiai tai gali baigtis rimta trauma, todėl atsižvelgiant į tai tinkamo dydžio batai yra būtini.

Tačiau kodėl rimtai nusiteikę slidininkai slidinėjimo batus derina kartu su vidpadžiais? Atsakymas į šį klausimą yra ganėtinai paprastas. Slidinėjant visa kūno biomechanika yra kiek kitokia nei ėjimo ar bėgimo metu. Kūno svoris labiau pernešamas į priekį, todėl padidėja apkrova priekinei pėdos daliai ir kelių sąnariams. Dėl padidėjusio spaudimo ir nuovargio pėdos skliautai nusileidžia ir visa pėda ima rotuoti į vidų. Tokiu atveju vien geros kokybės slidinėjimo batų nebepakanka, kad pėdos būtų išlaikytos taisyklingoje padėtyje, kadangi jie neturi reikiamo aukščio pėdos skliautų atramos ir į pagalbą reikia pasitelkti vidpadžius.


Sportiniai vidpadžiai gaminami atsižvelgiant į kiekvienos sporto šakos metu atliekamus judesius, todėl užtikrina maksimalų pėdos sukibimą su batu. Dėka reikiamo išformavimo, vidpadžiai paremia pėdos skliautus, o dėl specialių medžiagų geba tinkamai absorbuoti pėdai tinkančius smūgius. Taip pat vykstant slidinėti traumų profilaktiktikai rekomenduojama dėvėti elastinius čiurnų bei kelių įtvarus, kurie palaiko sąnarius ir aktyvina kraujotaką bei medžiagų apykaitą krūvio metu.

ŠALTINIAI:
1. https://aossm.informz.net/aossm/data/images/Misc/STOP-Injury-Tip-Sheets/2019_ST_Skiing-and-Snowboarding.pdf
2. https://www.kintec.net/blog/orthotics-can-help-improve-winter-sports-fun/
3. https://www.clinicalkey.com/#!/content/journal/1-s2.0-S1440244018311435