Lengvesnę ar sunkesnę traumą galima patirti ne tik sportuojant, bet ir tada, kai visiškai nesitikime ar tam, regis, net tinkamų aplinkybių ir rizikos neįžvelgiame. Bet... visko pasitaiko. Sausgyslių patempimai yra viena dažniausių traumų, pacientui sukelianti nemalonumų, diskomforto ir apribojanti judesius, kai kurias veiklas. Itin daug patempimų pasitaiko žiemą, kuomet slidus kelias ne vienam pakiša „koją“. Patempimų spektras labai platus: nuo lengvų iki tokių, kurie sukelia itin didelį skausmą.


Sausgyslės yra jungiamasis audinys, kuriuo prie kaulų tvirtinasi raumenys. Patempus sausgysles audiniai ima tinti, prasideda uždegiminiai procesai, todėl skausmas dažniausiai tik didėja. Kada didžiausia rizika pasitempti sausgysles? Koks gydymas laukia?

Kokios sausgyslės pasitempiamos dažniausiai?
Nors tiek rankų, tiek kojų sausgyslių patempimai yra labai dažni, kojų sausgyslių patempimus galime išskirti kaip dažniausiai pasitaikančius. Štai, pavyzdžiui, čiurnos sausgyslių patempimas itin dažnai pacientus pas gydytojus atgena žiemą, kuomet susižalojama pargriuvus ar slystelėjus ant ledo.Kiek rečiau įvyksta pėdos sausgyslių patempimas bei Achilo sausgyslės patempimas.
Kalbant apie rankų sausgysles, tai žiemą labai dažna trauma – riešo sausgyslių patempimas, kuomet irgi kaltas būna ledas, griuvimas ir netinkama rankos pozicija, atsiremiant ja į žemę. Peties bei alkūnės sausgyslių patempimas – rečiau pasitaikančios priežastys, dėl ko pacientai atskuba į gydytojo kabinetą.

Sausgyslių patempimo požymiai ir priežastys
Pasitempus sausgysles paprastai atsiranda patinimas, neretai pacientą vargina ūmus sausgyslių skausmas, taip pat odoje gali atsirasti kraujosruvos. Daugiau ar mažiau sausgyslių patempimas suponuoja ir galūnės judesių apribojimą.
Dažniausiai sausgyslių patempimas įvyksta sportuojant, o ypač tada, jei prieš treniruotę neatliekami tinkami apšilimo pratimai. Kaip jau minėjome, slidus paviršius taip pat dažnai tampa traumos priežastimi, kaip ir netinkama avalynė.

Sausgyslių patempimo gydymas
Sausgyslių patempimas pirmiausia reikalauja ramybės, juo labiau jei traumuota vieta skausminga. Taip pat reikia kreiptis į gydytoją, kad būtų paskirtas tikslingas gydymas. Tiesa, nevisada pas specialistą galime patekti tą pačią minutę, tad jei reikia kelias dienas palaukti, pirmąją parą skaudamą vietą reikėtų šaldyti. Tai padės mažinti tinimą, skausmą. Galima naudoti skausmą malšinantį tepalą – jo teiraukitės vaistinėje. Dar vienas svarbus aspektas – tinkamas pažeistos vietos apspaudimas – tam naudokite specialius elastinius ar kitokius įtvarus, kurie patikimai imobilizuos patemptą vietą, padės mažinti tinimą, o drauge ir skausmą. Svarbu nesuspausti per stipriai ir taip nesutrikdyti kraujotakos.

Sausgyslių patempimo prevencija
Įtvarai yra labai svarbūs ne tik sausgyslių patempimo gydymo, reabilitacijos procese, bet ir kaip prevencinė priemonė. Sportuojantieji, norėdami išvengti traumų ar iki minimumo sumažinti jų tikimybę, turėtų nešioti specialius įtvarus, kurie saugos nuo sausgyslių patempimo. Puikiu pasirinkimu yra elastiniai įtvarai.

Sausgyslių patempimo prevencijai svarbu prieš treniruotes atlikti apšilimo pratimus, naudoti tik teisingas judesių technikas sportuojant, visada avėti patogią ir tinkančią avalynę, kovoti su antsvoriu bei rūpintis tinkama mityba. Taip pat labai svarbi koordinacija, atsargumas slidžiame kelyje.