Atsiradęs sąnarių skausmas priverčia atsisakyti sporto ar kitų mėgiamų veiklų, trukdo darbuotis darže bei sode, neigiamai veikia nuotaiką, miegą ir t.t. Bursito atveju skausmas gana stiprus, todėl kentėti jo tikrai nereikėtų – kuo skubiau kreipsitės į gydytoją, tuo greičiau grįšite prie įprastinės savo dienotvarkės. Taigi, kas yra bursitas, kaip jis gydomas ir kaip galima jo išvengti?

Kas yra bursitas?
Pirmiausia, reikia pasakyti, kas yra bursa. Tai tepalinis maišelis sąnaryje, įsispraudęs tarp sausgyslės ir kaulo arba odos. Esminė bursos paskirtis – sumažinti gretimų struktūrų trintį judėjimo metu. O bursitas yra bursos uždegimas.
Žmogaus kūne galima rasti net apie pusantro šimto bursos maišelių: vieni jų, esantys paviršiuje, labiau pažeidžiami, o giliau slypintys yra geriau apsaugoti.
Dažniausiai pasitaiko peties, kulno, alkūnės bursitai.

Kokie yra bursito simptomai?
Bursitą pagrįstai galima įtarti, jeigu:
• juntamas lokalus skausmas ar sąnario maudimas;
• atsiranda tinimas;
• atsiranda sąnario sustingimo jausmas;
• sąnarys parausta;
karščiuojama.

Jei bursitas yra ūminis, tai jį išduos staigiai prasidėjęs ir labai stiprus skausmas sąnaryje, kuris stiprės judant. Negydomas ūminis bursitas virs lėtiniu. Lėtinio bursito atveju sąnario maišelyje susidaro nuosėdos, o skausmas stiprėja palaipsniui, jis trunka ilgiau.

Jei bursito negydysite, tikėtina, kad kelias dienas pakentėjus skausmą jis beveik išnyks, bet maudimas kartas nuo karto atsiras, galimas sąnario skausmas naktimis, todėl bus sunku miegoti. Bet neretai negydant ligos ji komplikuojasi.

Bursito atsiradimo priežastys
Galima išskirti kelias bursito atsiradimo priežastis, nors dažnai jos lieka neaiškios. Bursitą gali sukelti ūminė arba lėtinė infekcija, trauma, ilgai trunkantis fizinis krūvis, sąnario uždegimas, taip pat autoimuninės ligos.
Didesnę riziką susirgti bursitu turi vyresnio amžiaus asmenys, kadangi nustatytas ryšys tarp bursito ir senėjimo proceso. Didesnė tikimybė susirgti šia liga, jei darbas ar kita dažnai atliekama veikla reikalauja kartotinių judesių arba spaudimo į sąnarius, pavyzdžiui, plytelių klojimas, dažymas, grojimas muzikos instrumentu, sodo priežiūra ir pan.

Bursito gydymas
Gydytojas identifikavęs bursito atsiradimo priežastį ir įvertinęs ligos stadiją paskirs tikslingą gydymą.
Sergant bursitu sustorėja bursos gleivinė, o tai sukelia skausmą bei sąnario tinimą. Įprastai bursitui gydyti rekomenduojamas fizinės veiklos ribojimas, poilsio režimas, o skausmui malšinti paskiriami vaistai nuo skausmo.

Jei minėtas konservatyvus gydymas vaistais ir poilsiu bei fizinės veiklos ribojimu bursito simptomų nepanaikina ir gydymas neduoda norimų rezultatų, tuomet taikomas kitas metodas – chirurginis. Operacijos metu bursa pašalinama.

Jei bursitą sąlygojo infekcija, tada liga gydoma antibiotikais. Retais atvejais prireikia nedidelės chirurginės intervencijos – sąnario praplovimo. Taip pat jei bursitas infekcinis, tikslinga ištraukus bursos skystį jį siųsti į laboratoriją ištirti.

Jei bursitas atsirado ne dėl infekcijos, tai sąnario skausmas malšinamas šaltais kompresais, priešuždegiminiais ir skausmą malšinančiais medikamentais, gydymui rekomenduojamas poilsis. Kartais reikia atlikti bursos skysčio ištraukimo procedūrą. Ji nesudėtinga, trunka neilgai.

Bursitui gydyti taikomas ir drenavimas ar bursos pašalinimas – po tokių procedūrų sąnarys savo funkcijas atgauna.
Negydomas bursitas net gali tapti invalidumo priežastimi, pradėti pūliuoti – tokiu atveju pasekmės gali būti labai liūdnos.

Bursito profilaktika
Šie patarimai padės sumažinti bursito atsiradimo riziką, o jei jau sergate, tuomet laikydamiesi šių rekomendacijų efektyviai sumažinsite diskomfortą ir ligos paūmėjimą:
• nešiokite specialų įtvarą, kuris imobilizuos sąnarį, efektyviai malšins skausmą ir mažins tinimą, aktyvins kraujotaką.
• jei klūpite, naudokite minkštas pagalvėles;
• keldami sunkius daiktus nuo žemės kojas kiek sulenkite;
• jei dirbate fizinį darbą, kuo dažniau darykite pertraukas, kurių metu pailsinkite raumenis, sąnarius;
• venkite labai ilgai sėdėti ant kieto paviršiaus, juo labiau vienoje pozicijoje.